Pagina's

20110815

Weekendje Praag - Flaneer over de Karelsbrug

Een weekendje Praag is alleen compleet wanneer je ten minste een maal over de Karelsbrug hebt geflaneerd. De heiligenbeelden op de ballustrade zien er wat verweerd uit. Dat kan ook bijna niet anders. 's Zomers staan ze in de volle zon en 's winters zijn ze bedekt met dikke laag sneeuw. Alle beelden zijn replica's.
De originele sculpturen zijn te zien in het Lapidarium, een museum vol beeldhouwwerken die beschermd moeten worden tegen de tand des tijds. Andere werken zijn afgedankt omdat ze niet meer in het straatbeeld of bij het regime passen zoals Veldmaarschalk Radetzky. Zijn standbeeld stond op Malostranská náměstí en werd in 1919 verwijderd. Geen inwoner van Praag mist het.

Wanneer ik in Praag ben, loop ik ten minste een maal over de Karelsbrug. Zo kan ik beoordelen of het toeristenseizoen zijn hoogtepunt heeft bereikt. Kan ik mij alleen schuifelend een weg banen dan is het hoogseizoen. Heb ik de brug bijna voor mezelf dan is het waarschijnlijk November. Ervaring heeft me geleerd dat deze maand niet erg in trek is bij bezoekers. Misschien een goede tip om juist in November een weekendje naar Praag te gaan.

Deze foto nam ik in November. Een warme jas is zeker nodig want dit is de eerste koude maand met een gemiddelde temperatuur van 1-5°C.

Lees verder:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten